Combinatie opleiding, ondersteuning en ontwikkeling essentieel
Gepubliceerd op 08-05-2018, door Bram Hart“Goed nieuws: Nederlandse werkgevers zetten zich internationaal gezien het meeste in voor de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers” zo kopte Financieel Management deze week op hun site. Volgens een onderzoek van Aon wordt duurzame inzetbaarheid door Nederlandse werkgevers binnen de top drie uitdagingen ten aanzien van hun gezondheidsbeleid geschaard.
En dat is maar goed ook: als men over duurzame inzetbaarheid spreekt wordt het vaak vooral uit de hoek van employability bekeken. Dit houdt in dat men kijkt hoelang mensen nog door kunnen met de skillset die ze bezitten. Je moet meegroeien met de tijd, voorbereid zijn op de opkomst van automatisering.
Maar dat kan niet de enige invalshoek zijn waarop er naar de werknemers gekeken wordt. Op 21 maart schreef ik al een artikel over mogelijke gevolgen van automatisering op de arbeidsmarkt: niet alleen gaan er banen verdwijnen en veranderen, de hele sfeer op het werk wordt anders. De kans bestaat dat motivatie van medewerkers zal lijden onder de samenwerking met computers. Een goede werkgever bereidt zich hier ook op voor, juist door te investeren in de gezondheid van de medewerker.
Ik sluit me dan ook aan bij de visie van Dora Horjus, managing director Corporate Wellness bij Aon Nederland: de wijze werkgever investeert niet alleen in de fysieke, maar ook in de psychologische gezondheid van zijn of haar medewerker.
Met de manier waarop beroepen de komende jaren zullen veranderen (en nu al aan het veranderen zijn) komt er veel druk op de individuele medewerker te liggen. De medewerker moet zich staande houden in de golf van ontwikkelingen, maar ondertussen zelf ook mee(g)roeien. Hiervoor zijn training en hulp geen overbodige luxe.
We moeten er vooral voor waken dat we de medewerker niet slechts uit één invalshoek willen benaderen. Niet alleen gezondheid is de sleutel voor de ontwikkeling van de medewerker, maar ook opleiding en ontwikkeling.
De medewerker kan niet worden teruggebracht tot slechts een motor die draaiende gehouden dient te worden (nadruk op gezondheid), of een mes dat scherp geslepen moet zijn (nadruk op employability). De medewerker is een mens die gezond wil zijn, wil kunnen groeien en ontwikkelen, en af en toe moet kunnen terugvallen op hulp vanuit de organisatie; of dat nou collega’s zijn of een bedrijfspsycholoog of bedrijfsarts.
http://www.molijntraining.nl/actueel/robots-op-de-werkvloer/