Naar "Mijn trainingen"

Combinatie opleiding, ondersteuning en ontwikkeling essentieel

BLOG 08-05-2018 || Door: Bram Hart

“Goed nieuws: Nederlandse werkgevers zetten zich internationaal gezien het meeste in voor de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers” zo kopte Financieel Management deze week op hun site. Volgens een onderzoek van Aon wordt duurzame inzetbaarheid door Nederlandse werkgevers binnen de top drie uitdagingen ten aanzien van hun gezondheidsbeleid geschaard.

En dat is maar goed ook: als men over duurzame inzetbaarheid spreekt wordt het vaak vooral uit de hoek van employability bekeken. Dit houdt in dat men kijkt hoelang mensen nog door kunnen met de skillset die ze bezitten. Je moet meegroeien met de tijd, voorbereid zijn op de opkomst van automatisering.

Maar dat kan niet de enige invalshoek zijn waarop er naar de werknemers gekeken wordt. Op 21 maart schreef ik al een artikel over mogelijke gevolgen van automatisering op de arbeidsmarkt: niet alleen gaan er banen verdwijnen en veranderen, de hele sfeer op het werk wordt anders. De kans bestaat dat motivatie van medewerkers zal lijden onder de samenwerking met computers. Een goede werkgever bereidt zich hier ook op voor, juist door te investeren in de gezondheid van de medewerker.
Ik sluit me dan ook aan bij de visie van Dora Horjus, managing director Corporate Wellness bij Aon Nederland: de wijze werkgever investeert niet alleen in de fysieke, maar ook in de psychologische gezondheid van zijn of haar medewerker.
Met de manier waarop beroepen de komende jaren zullen veranderen (en nu al aan het veranderen zijn) komt er veel druk op de individuele medewerker te liggen. De medewerker moet zich staande houden in de golf van ontwikkelingen, maar ondertussen zelf ook mee(g)roeien. Hiervoor zijn training en hulp geen overbodige luxe.

We moeten er vooral voor waken dat we de medewerker niet slechts uit één invalshoek willen benaderen. Niet alleen gezondheid is de sleutel voor de ontwikkeling van de medewerker, maar ook opleiding en ontwikkeling.
De medewerker kan niet worden teruggebracht tot slechts een motor die draaiende gehouden dient te worden (nadruk op gezondheid), of een mes dat scherp geslepen moet zijn (nadruk op employability). De medewerker is een mens die gezond wil zijn, wil kunnen groeien en ontwikkelen, en af en toe moet kunnen terugvallen op hulp vanuit de organisatie; of dat nou collega’s zijn of een bedrijfspsycholoog of bedrijfsarts.

Bronnen: https://financieel-management.nl/artikel/nederlandse-werkgevers-voorlopers-op-het-gebied-van-duurzame-inzetbaarheid

http://www.molijntraining.nl/actueel/robots-op-de-werkvloer/



Deel op:



Terug naar het nieuwsoverzicht

Laatste items

NIEUWS 14-06-2019 || door: De redactie

Over creativiteit en druk

Op welke momenten ben jij op je creatiefst? ...


NIEUWS 06-06-2019 || door: De redactie

Emotionele intelligentie op het werk

Wat is de toegevoegde waarde van emotionele intelligentie op kantoor? ...


NIEUWS 23-05-2019 || door: De redactie

Over irritaties op kantoor

Wat irriteert jou op je werk? ...


NIEUWS 14-05-2019 || door: De redactie

Amazon maakt verwachtingen rond robotisering bekend

Er zijn maar weinig dingen waar zoveel van wordt verwacht als van de opmars van robots en Artificial Intelligence (AI). ...


NIEUWS 09-05-2019 || door: De redactie

Heb jij vandaag je “nature pill” al genomen?

De “nature pill” zoals de onderzoekers het noemen, is namelijk een laagdrempelige manier om stress te verlagen. ...


NIEUWS 18-04-2019 || door: De redactie

Ook Google meldt zich op de arbeidsmarkt

Big data en kunstmatige intelligentie: Google gaat het combineren in een tool die jou bij je droombaan moet brengen. ...